Asiakaspalvelu klo 09-19 puhelin 020 710 9055

Ostatko ALE:sta?

Picture of Petri Juslin
Petri Juslin
Facebook
Twitter
LinkedIn
Seriöösin viides toimintavuosi lähestyy loppuaan, mutta vasta nyt käynnistimme ensimmäisen alennusmyynnin.
Yksi perusajatuksista on Seriöösillä koko ajan ollut, että ei mennä mukaan sesonkiajatteluun ja lietsota vaihtuvilla mallistoilla turhaa kulutusta. Tehdään vain harkittua ja kestävää designia. Hankitaan tuotanto läheltä, mieluusti Suomesta, ja otetaan tavaraa varastoon vain sen verran kuin saadaan kaupaksi. Näin eivät isot firmat toimi. Oletko miettinyt, mitä isojen alennusten takana on? Onko termi "läpimyynti" sinulle tuttu?

Monet ihailemamme vastuulliset kotimaiset vaatetus- ja sisustusbrändit ovat viimeisen parin vuoden aikana joutuneet lopettamaan toimintansa. Useat ovat kertoneet avoimesti vaikeuksistaan ja pyytäneet asiakkailtaan apua. Jotkut ovat supistaneet toimintaansa tai muuttaneet konseptiansa. Lukuisat ovat joutuneet hakeutumaan yrityssaneeraukseen. Valitettavasti myös hienoja yrityksiä on lopettanut konkurssimenettelyn kautta.

Talouden epävarmuus, korkeat korot ja nousevat kustannukset – ne osuvat lujaa paitsi yrityksiin myös jokaisen meidän kotitalouteen. Jokaista hankintaa harkitaan varmasti tarkkaan. Toisaalta osa kuluttajista tyydyttää kulutusnälkäänsä ”temutuksella”. EU:n ulkopuolelta tilattiin vuonna 2024 Suomeen 28,2 miljoonaa pakettia, joiden keskimääräinen arvo oli noin 6 euroa /kappale. Kunpa palauttaisimme mieleen äitiemme ja isiemme ohjeen: Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa! Eli ostakaa mieluummin hyvää ja kestävää, eettistä ja vastuullista. Se tulee ajan kanssa edullisemmaksi meille kaikille.

Mistä ALE yleensä johtuu?

Suomessa(kin) on totuttu alennusmyynteihin. Oletko kuluttajana miettinyt, miksi niitä on? Useimmat – elleivät kaikki suuret firmat, toimivat seuraavalla tavalla:

Kaikkia mallistoon valittuja tuotteita tilataan halvoista (joskus hyvistäkin) tuotantopaikoista eri puolilta maailmaa X määrä, esimerkiksi 1000 kappaletta trendikkään väristä vaatetta tai sisustustekstiiliä. Miksi juuri tuo esim. tuhat kappaletta? Siksi, että firma arvelee myyvänsä niitä parhaassa tapauksessa 800-900 kappaletta sesongin loppuun mennessä. Mutta miksi ei siis tilata kaukomailta vain 800 kappaletta? Koska silloin ne voitaisiin myydä loppuun, eikä tiedettäisi montako olisi vielä mennyt. Jäisi myös epäilys, että hinta oli liian halpa. Läpimyyntiprosentti on näille firmoille kiinnostavaa dataa ja sitä seurataan koko sesongin ajan. Jos 80% noista trendikkäistä tuotteista myydään täydellä hinnalla sesongin loppuun (esimerkiksi juhannukseen) mennessä, on firma onnistunut melko täydellisesti. Loput 20% voidaan myydä pienellä alennuksella, ja tämä on otettu huomioon alkuperäisessä hinnoittelussa eli myyntikatteessa. Entä jos alennusprosentti on jo ennen juhannusta (tai joulua) vaikkapa –50% tai jopa –60%? Silloin malliston läpimyynti on mennyt heikosti. Ehkäpä vain 200-400 tuotetta tuhannesta on myyty täydellä hinnalla. Varastoon uhkaa jäädä paljon Turkista, Pakistanista tai Bangladeshistä tullutta tavaraa. Mutta ei hätää, kun ne myydään –70% tai –80% alennuksella pois, nämä firmat saavat vielä ns. omat pois (riippuen vähän liiketoimintamallista: miten myyntikate jakautuu tukku vs. vähittäismyyntiporras). Jollakin ns. halpahalli-brändillä jopa nämä –60% alennukset saattaa olla leivottu sisään liiketoiminnan konseptiin, esim. tietyt huonekalukaupat, jotka eivät myy juuri mitään normaalihinnalla.
Joka tapauksessa meidät on vuosikymmeniä totutettu siihen, että ALE tulee yhtä varmasti kuin joulu tai juhannus – ja monet meistä ostavat vain alennusmyynnistä. Mutta voit miettiä, onko tavara silloin aidosti halpaa, ja onko edellä kuvattu liiketoimintamalli kestävää toimintaa.

Miksi kaikilla ei ole isoja alennuksia?

Alussa mainitut pienet vastuulliset toimijat, viime aikoina vaikeuksiin joutuneet ja valitettavan usein lopettaneet, eivät yleensä toimi edellä kuvatulla tavalla, jossa tavaraa ostetaan halvalla suuria määriä sisään ja myydään ne sesongin loppuun tähdätyllä läpimyyntitavoitteella. Myös Seriöösi pyrkii pitämään kaikkia tuotteita ja kuoseja valikoimassa mahdollisimman pysyvästi. Volyymit ovat pieniä ja kangasta ja ommeltuja tuotteita hankitaan lähialueilta (toistaiseksi vain kotimaasta). Kuosit, värit ja materiaalit valitaan niin, että ne eivät ole trendien harjalla keikkuvia turhuuksia. Laatuun panostetaan. Tällaisella mallilla hinta voidaan määritellä valmiiksi oikeaan kateprosenttiin, eikä ylisuurista tilauksista ole tarvetta päästä eroon. Hinta on siis myös valmiiksi edullinen kuluttajalle.

Nyt halusimme kuitenkin kokeilla hiljaiseen kesälomasesonkiin tarjouskampanjaa –20% alennuksella kaikista metrikankaistamme. Kiinnostavaa nähdä, saammeko näin tutustutettua Seriöösin kuoseja uusille asiakkaille. Niille, joille sana ALE saa sytytettyä innon kodin sisustukseen. Käy katsomassa miten edullinen on nyt esimerkiksi Tong Renin suunnittelema ja Suomessa valmistettu PIHA-kuosinen painokangas. Myös esimerkiksi Heikki Orvolan paksut panamalaadut UNIKUVIA -kankaista ovat alennettuna todella edullisia.

-petri

P.S. Olemme jälleen Forssa Textile Week tapahtumassa mukana Pop-Up myyntipisteellä 21.–24.8. 2025
Tule tutustumaan tekstiileihin paikan päälle, tehdään sinnekin hyviä messutarjouksia!

Mustavalkoista PIHA-kangasta terassin pöydällä

Jaa sivu

Facebook
Twitter
LinkedIn
Picture of Petri Juslin /Seriöösi

Petri Juslin /Seriöösi

Kuviosuunnittelun ja painokankaiden asiantuntija

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *