Olin tuon edellisen parinkymmenen vuoden aikana tehnyt kymmeniä luonnoksia Seriöösin logoksi. Kun yritys oli perustettu, tajusin että ne tekeleeni ovat kaikki aivan scheißea, eli kelvottomia.
Pyysin graafikko Jaakko Suomalaista suunnittelemaan Seriöösi-logon. Olin tutustunut Jaakkoon Marimekossa. Kun haluat onnistua, käänny ammattilaisen puoleen. Ja vaikka luulisit itse olevasi ammattilainen, joskus ulkopuolinen näkee asiat paremmin. Tämä on myös seriöösiä asennetta. Jaakon piirtämä logo ja siihen liittyvät variaatiot ovat mielestäni täydellisiä. Niitä ovat kehuneet kaikki.
Itse olen ammattilainen kuviosuunnittelun toteuttamisessa. Tätä on edelleen lähes 40 vuoden uran jälkeen vaikea joskus selittää. Olen luonnehtinut itseäni jo kauan kuviosuunnittelun asiantuntijaksi. Vasta hiljattain olen tajunnut, että joidenkin korviin se kuulostaa järjettömältä ja röyhkeältä. Enhän ole suunnittelija. Pidin taannoin (8/2024) esitelmän Forssa Textile week -tapahtumassa otsikolla ”My observations (in) between design and production” (löytyy YouTubesta, linkki). Siinä yritin selittää, mikä mielestäni on designia, eli suunnittelua. En kehdannut sitä kovin provosoivasti pukea sanoiksi, olihan paikalla lähes pelkästään suunnittelijoita tai sellaiseksi opiskelevia.
Pointtini esityksessä on kuitenkin se, että suunnitteluprosessi jatkuu pitkälle tuotannon alkuun saakka, ja siinä tarvitaan monia näkökulmia ja osaajia. Arabian suunnittelijana ja Taideteollisen oppilaitoksen johtajana Kaj Franck kampanjoi 1960-luvulla sen puolesta, että muotoilijan nimeä ei mainittaisi markkinoinnissa lainkaan, koska taideteollisuuden esineet ovat monien osaajien yhteistyön tulosta. Ymmärrettävästi Franckin ehdotus sai täystyrmäyksen hänen oppineilta kollegoiltaan ja varsinkin markkinointi-ihmisiltä. Franckin ajatus pian unohdettiin ja unohduksissa se on pysynyt.
Kuitenkin suurissa yrityksissä tehtaan asiantuntijoiden joukkoon tulee yhä enemmän tuotepäälliköitä, myynti-, markkinointi-, ja ”merchandising”-ihmisiä. Viimeksi mainitut määrittelevät, millä tuotteilla saadaan mikäkin rahamäärä tuotua yrityksen kassavirtaan. Kokkimäärän kasvaessa soppa sakenee. Alkuperäinen kirkas liemi haihtuu. Arvelisin, että myös Kaj Franck olisi tästä kehityksestä ymmällään.
Seriöösi nimen taustalla on halu palauttaa vakava ja suunnittelijan intuitiivista omaa ajatusta palveleva suhtautuminen suunnitteluun. Urani alkuvaiheessa sain kokea tiiviin työryhmän hyvät puolet suunnittelussa. Halusin palauttaa nämä ihanteet käyttöön Seriöösissä. Omasta panoksesta huolimatta, painatan ylpeydellä kankaiden reunaan vain suunnittelijoiden nimet. Heikki Orvola, Jenni Tuominen ja Tong Ren. Toivottavasti tulevaisuudessa vielä joitakin lempisuunnittelijoitani. Kiitos niille suunnittelijoille, jotka ovat jo tarjonneet yhteistyötä!
Yrityksen pyörittäminen lähes yksin ei ole helppoa. Aika kaupankäyntiin ei ole myöskään helppo, monestakaan syystä.
Myyntityö ei ole vahvuuksiani, joten jos osaat auttaa, ota yhteyttä. Olen saanut Seriöösistä hirveästi kehuja, mutta haaste on sama kuin kaikilla kotimaisilla yrityksillä. Arvostus ja empaattisuus pitäisi muuttaa ostoksiksi.
Jos olet ostamassa kotiisi tai yritykseesi verhoja, pöytäliinaa tai muuta sisustuskangasta, osta ainakin kotimaista. Suomalaisen Työn Design from Finland ja Avainlippu-tuotemerkki ovat hyviä lähtökohtia. Isoilla firmoilla näitä merkkejä ei jostain syystä useinkaan ole.
-petri






